Pereiti į pagrindinį turinį

  • Busturas

2018 m. spalio 30 d. 

Uždarojoje akcinėje bendrovėje „Busturas“ 2018 m. spalio 23 d. vyko vandeniliu prisodrintomis gamtinėmis dujomis varomo testinio autobuso demonstracija. 

Apie tvaraus transporto vystymąsi ir panaudojimą praktikoje susitikimo dalyviams papasakojo Vilniaus Gedimino technikos universiteto Automobilių inžinerijos katedros vedėjas prof. dr. Saugirdas Pukalskas, uždarosios akcinės bendrovės „SG dujos“ atstovai Virginijus Korsakas ir Vidas Korsakas. 

Susitikime dalyvavo ir važiavimą testiniu autobusu išbandė „Busture“ pastaraisiais metais aktyviai diegiamoms naujovėms neabejingi šiauliečiai, savivaldybės ir žiniasklaidos atstovai, pilietinę iniciatyvą rengiant pasiūlymus dėl Šiaulių miesto viešojo transporto pertvarkos vykdančios asociacijos „Visuomeninės iniciatyvos“ savanoriai. 

Vandenilio panaudojimą kuro gamybai tyrusi bendrovė "SG dujos Auto" 2015 metais patentavo pramoninės hidrometano (gamtinių dujų, prisodrintų vandeniliu, mišinio) gamybos technologiją ir sukūrė jo gamybos įrangą. 

Pirmieji Lietuvoje hidrometano gamybos moduliai įrengti Telšių, Ukmergės ir Marijampolės autobusų parkuose. 

Šiuose miestuose nuo 2015 metų keleivius veža 23 vandeniliu prisodrintomis gamtinėmis dujomis H2NG varomi autobusai, naudojantys iki 10 proc. vandenilio. 

Švedijos koncernas „Scania“ kartu su uždarąja akcine bendrove „SG dujos“ bei Vilniaus Gedimino technikos universitetu šiuo metu atlieka praktinius alternatyvaus ekologiško kuro automobiliams tyrimus. 

Testinis miesto tipo Scania Citywide CK280 UB 4×2 LB žemagrindis 12 metrų ilgio autobusas, varomas suslėgtomis gamtinėmis dujomis (CNG), šiuo metu išbandomas įvairiais Šiaulių miesto reguliaraus susisiekimo maršrutais. 

Mokslinių tyrimų metu bus siekiama nustatyti ir palyginti autobuso, varomo įvairiomis dujomis (biodujomis, gamtinėmis dujomis) ir dujų mišiniais (įvairus vandenilio kiekis gamtinėse dujose), eksploatacinius parametrus (degalų sąnaudas, veikimo efektyvumą, ekologinius ir kitus rodiklius). 

Atliekant bandymus keleiviai nevežami. Vietoj žmonių autobusas veža papildomus svorius imituojant natūralų transporto priemonės apkrovimą. 

Autobusas turi papildomą testinę įrangą, kuri renka duomenis apie variklio darbą ir kuro sunaudojimą. 

Duomenys kiekvieną dieną siunčiami į koncerno Scania laboratoriją, pateikiami „SG dujos“ tyrimų centrui. Šie duomenys svarbūs įvertinant naujos kuro rūšies tiek ekonominį, tiek ekologinį efektą. 

Transporto, įskaitant ir viešąjį, sistemų perėjimas prie naujos kartos energijos šaltinių yra neišvengiamas. Būdų yra įvairių, vienas iš jų – inovacijos kuro srityje. 

Šiuo metu didelis dėmesys skiriamas gamtinių dujų ir vandenilio mišinių panaudojimui. Vandenilinis kuras maždaug 1,5 karto yra brangesnis už dujinį. 

Gamtinėse dujose pagal Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2013 m. spalio 4 d. įsakymu Nr. 1-194 patvirtintus kokybės reikalavimus metano turi būti ne mažiau kaip 90 %, o vandenilio – ne daugiau kaip 2 %. Metanas degdamas į aplinką išmeta mažiau CO2. 

Transporte naudojamos natūralios suslėgtos gamtinės dujos (SGD) ir suskystintos gamtinės dujos (LNG). 

Suslėgtų gamtinių dujų tūris sumažėja iki 200 kartų, o suskystintų (atšaldytų iki minus 160 0C) – iki 600 kartų. 

Tojota jau prognozuoja, kad autotransporte nuo gamtinių dujų bus pereita prie vandenilio. 

 

Komentarai

Parašykite komentarą

CAPTCHA